Naučná stezka okolím Studence

Naučná stezka okolím Studence vede krásnými partiemi Lužických hor, má celkem 20 zastavení a i s odbočkou na vrchol Studence je dlouhá 23 km. Vzhledem k jejímu charakteru a délce je fyzicky náročnější, ale můžete si ji částečně zkrátit využitím značených turistických tras. Dostupná je od železničních zastávek v Mlýnech a v Horní Kamenici.

Po trase naučné stezky z Mlýnů

Stezka začíná v údolí Kamenice u železniční zastávky v Mlýnech, které jsou součástí obce Kytlice. Stoupá úbočím Javoru (693 m n. m.) do horského sedla Křížový buk, kudy za sedmileté války roku 1757 po prohrané bitvě u Kolína postupovalo k severu pruské vojsko a bylo přepadeno částí rakouské armády. Zahynulo zde na 486 pruských a 163 rakouských vojáků a většina jich byl pohřbena na lesní mýtině v sedle pod Javorem. Dnes u Křížového buku stojí hájovna, která je soukromým majetkem a majitelé v objektu vytvořili malé muzeum s výstavkou vztahující se k československému opevnění z roku 1938. To v okolí Křížového buku dodnes připomínají zbytky opevnění a spojovacích a střeleckých zákopů.

Rozhledna, která letěla vzduchem

Trasa pokračuje vrstevnicovou lesní silnicí k Černému vrchu, a zčásti vede přírodní památkou Líska, která se rozkládá na jeho severovýchodním svahu. Míří k rozcestí v sedlu Pod Studencem, odkud můžete vystoupat na vrch Studenec (736 m n. m.) s železnou rozhlednou. Aby mohla bezpečně nabízet daleké výhledy i poté, co ji poznamenal zub času, byla rozřezána na tři kusy, dopravena vrtulníkem dolů a po rekonstrukci opět stejným způsobem dopravena na vrch Studenec.  Dále stezka pokračuje přes čedičovou kupu Zlatý vrch (657 m n. m.), který připomíná zkamenělé varhany, a dále k přírodní památce Pustý zámek, kde spatříte zajímavé znělcové sloupce. Podél toku Kamenice budete pokračovat směrem k Mlýnům.

To nejzajímavější…

Naučná stezka vám nabídne dvacet zastavení osazených informačními tabulemi v češtině a němčině. Jsou  rozličného tematického zaměření. Nejzajímavějšími místy na trase je vrch Javor, sedlo U Křížového buku, přírodní památka Líska, vrch Studenec, Zlatý vrch a PP Pustý zámek. Další zastávky jsou zaměřeny na zdejší lesy a říční a lesní ekosystémy.